Dykning - Dag 2 & 3

Idag blev en mash-up på dykning under dag 2 och 3 för att jag var så missmodig igår morse när jag vaknade att jag inte kunde ta mig upp ur sängen för att åka och dyka. Under dagen tog jag tag i mig själv fick tag på min instruktör och gjorde upp en plan för att upprätta min dykperiod och bli klar denna veckan. Nu ska jag fanimej bli certifierad, jag är en naturbegåvning!

Strax efter klockan fyra var jag på plats för att göra mina prov och ha ett solnedgångsdyk, däremellan en massa övningar under vattnet och lite briefing väl tillbaka på plats. Allt som allt var vi väl nere på ungefär 5 meters djup i två timmars tid. Jag hade knappt någon luft kvar när vi kom upp, det var tungt att andas de sista minuterna ovanför ytan. Hade så klart snorkel också.

Vad har vi gjort så länge under vatten? Jag har testat att andas från en friflödande regulator, andas med bara regulator utan mask på, även simmat utan mask på, andas i utan mask på i en minut, testat ta av mig masken och ta på den igen och göra den fri från vatten, gjort paruppstigning, testat ta av min BCD under vatten och på igen, testat ta av min BCD vid ytan och på igen, testat släppa mina vikter och sätta tillbaka dem, testa hjälpa min partner vid problem med sin tank, fått uppleva hur det är att få slut på luft under vatten, knäppt av min lågtrycksinflator till min BCD, testat blåsa upp min BCD manuellt och allmänt bara simmat omkring samt följt med strömmen. Det var några av grejerna som hände idag.

Min kropp är törstig, har precis blivit mätt och nu är det trött och behöver sova inför morgondagens dyk. Med tanke på all positiv kritik som jag har fått idag kan jag inget annat än att längta till imorgon. Jag är så glad att jag inte gav upp på denna chansen och upplevelsen som jag har fått och kommer att fortsätta få. Ge inte upp mina vänner, ta tag i er själva.

Och framförallt, simma lugnt!

Kommentarer

Populära inlägg