Dykning - Dag 4 & 5

Dag fyra och fem har varit de absolut värsta och på samma gång bästa dagarna genom hela kursen. Under dessa två dagarna har vi gjort fyra dyk. På allvar har vi funnit vår flytkraft och vi har äntligen fått dyka på riktigt. Under vattnet har vi fortfarande fått hitta på övningar, några roande och några frustrerande.

Vilka övningar avskyr jag av alla som jag har gjort? Den mentalt påfrestande viktövningen där man ska släppa sina vikter för att sedan stoppa i dem i sin BCD igen, utan att titta på vad man gör. Det är en tung övningar och den kräver mycket kraft och tålamod för att man ska klara sig genom den. Jag vill inte veta av att jag ska behöva fixa med mina vikter i framtiden för att då kreverar jag, for real.

Hela gruppen fick en rejäl utskällning på dyk ett. Vi var helt kaotiska och allting gick åt pipsvängen; vi kunde inte hålla vår formation, vi fixade inte vår neutrala flytkraft o.s.v. När vi väl hade kommit upp ur vattnet för att diskutera vad som hade hänt grät tre av oss i gruppen och två av oss var stela som pinnar. Den utskällningen väckte oss och därmed presterade vi utomordentligt under vårt andra dyk under torsdagen. Det mesta kändes, trots allt, fel och jag ville återigen ge upp på vad jag höll på med, men jag bet mig i tungan och tog mig igenom det; jag hade känsla för det här, en upplevelse jag aldrig vill glömma. Efter hårt arbete tog dagen slut och vi började inse att fredagen snart skulle komma, dagen för vårat examensdyk. DUN DUN DUN!

Fredag morgon kom till oss och jag vaknade upp minst en halvtimme innan mitt larm ringde och kände av nervositeten i hela kroppen, det tror jag att vi alla gjorde idag. Det går inte att säga annat än att allting har gått bra idag. Vi har gjort bra ifrån oss, haft det roligt genom att simma och titta på vårt första vrak, Alida, och en söt liten haj av plast flytandes i en lina bredvid. Mycket intressant.

De övningar vi fick testa på under dagen var repetition från veckan som har gått samt några nya. Det mest hände på 10 meters djup. Vi skulle göra en kontrollerad uppstigning, så kallad Sesam, vilket var en ny superviktig övning. En annan vi även fick testa på var att navigera oss med kompass. Vi skulle förstå principen och vad det innebar, men att kunna det var inte nödvändigt. Det handlade om att vi skulle få känna på det.

Jag har inte så mycket mer att säga just nu än grattis till mig och min grupp. Vi är certifierade Open Water dykare och får nu lov att dyka ner till ett maxdjup på 18 meter. Det är inte pjåkigt. Fick ett fint intyg idag och kommer inom nästa vecka då mitt kort som säger att jag är dykcertifierad. Woho!

Tack för idag, slut för idag. Nu ska jag sova gott.

Kommentarer

Populära inlägg