Slyna.

Reader discretion is advised. Following content may be inappropriate for bitches.

Slyna. Vad tänker du på när du hör ordet 'slyna'? Har du en positiv eller negativ ställning till ordet? Den yngre generationen använder oftast ordet till en nedsättande benämning på en kvinna (ex. bitch, slampa). I kontrast till den äldre generationen som mestadels tolkar slyna som en slarvig och/eller ouppfostrad kvinna.

Jag diskuterade ordet med BMC eftersom hon ibland kallar mig för slyna. Jag tar inte illa upp när hon säger det eftersom hon är lite som hon är - skånsk bonnatös (det kommer alltid något intressant från hennes stora käft). Så jag vet om att det hon säger till mig är inte vad som menas i dagens samhälle. Däremot om en ungdom hade kallat mig för slyna hade jag troligtvis tolkat det på det mer dåliga sättet och antagit att vi inte delar samma tankar kring var ordet betyder. Det är nog något som kan diskuteras i evigheter på olika plan och det gäller även andra ord.

Vi ses, slynor!

Kommentarer

Populära inlägg