Åskar Blixt hälsar på.

Åska med avgångstid 13:33 inkommer strax på spår fyra över hus nummer sexnio.

Himlen är mörkare och ljudet från muller ekar uppe i skyn. Molnen har tagit en mörkblå ton och löven på träden viner i vinden. Fåglarnas kvitter och låga segling tyder på inkommande oväder. Det hörs att det börjar närma sig. Det hörs att himlen är orolig idag.

Datorn är snabbt avstängd. Alla kontakter är utdragna. Det är svårt att veta hur snabbt ett oväder kommer in. Men när detta når oss är det garanterat en storslagen fest i väderförändringarna. Regnet möter snart en torr mark, kvav luft och mina fönster. Min läxa fortsätts att skrivas med penna och papper. Precis som i gamla dar.

Oron som en gång låg över mig vid åska finns inte längre där. Jag har skapat en kontroll med rutiner som får mig att slappna av. Men en sak är knepigt. Jag får ingen ro om jag inte har ordentliga kläder på mig när det åskar och därför är jag snabb på att slänga på mig gamla hasor. Nu är det strax spö i backen och åska hängandes över hus sexnio. Hemmet vibrerar i allt som håller ihop det. Ha en blixtrande dag allihopa och tänk på säkerheten.

Kommentarer

Populära inlägg